سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موش‌ها به طور سنتی یکی از غذاهای محبوب در جنوب چین هستند.
در آوریل سال 2003 کشورهای آسیای جنوب شرقی، چینی‌ها و تایلندی‌ها با ویروس جدیدی مواجه شدند که سارس خوانده می‌شد. کار به جایی رسید که شبکه‌های خبری، اخبار جنگ عراق و مبارزه با سارس را همزمان پخش می‌کردند. همان زمان‌ها بود که یک خبر جالب از کشورهای شرق آسیا مخابره شد: سرو گربه در رستوران‌های این کشورها ممنوع شد!

چینی‌ها نوعی گربه را که البته جزو جدا‌نشدنی مجموعه عجیب و غریب منوی رستوران‌های کشورشان است، عامل بیماری کشنده سارس معرفی ‌کردند و طبخ این غذای محبوب ممنوع شد.

بیماری سارس که از هفته‌های پایانی زمستان همان سال در چین شیوع پیدا کرد، ضربه‌های سنگینی به اقتصاد این کشور پهناور و پرجمعیت وارد ساخت. شیوع ناگهانی و شوک‌آور سارس در چین و بازتاب هراسناک آن در پهنه جهان، حتی شایعات و شبهاتی را مبنی بر پیدایش این بیماری با منشاء توطئه علیه اقتصاد رو به توسعه چین نیز دامن زد.
در نهایت هم، سارس بیش از 8 هزار نفر را آلوده کرد‌ و جان بیش از 800نفر را گرفت.

 اما تحقیقات دانشمندان علوم زیستی به‌زودی روشن ساخت که الگوی غذایی مردم چین، در پیدایش سارس نقش اساسی داشته است. به تدریج گزارش‌های مربوط به این بیماری به سوی صید و کشتار راکون، پستانداری که شبیه گربه بود، رفت. فراموش نکنید که در منوی غذایی چینی‌ها گربه و سگ و موش جایگاه ویژه‌ای دارد.

بنا به گزارش خبر‌گزاری فرانسه، ماشین‌‌های‌ حامل‌ موش‌، شبانه در حال‌ تخلیه‌ بار در بازار حیوانات‌ وحشی‌ در شهر گوانگ‌جو، یعنی مرکز استان‌ گوانگ‌دونگ‌ در جنوب‌ چین‌ هستند‌.‌ این در حالی است که هنوز هم در جنوب‌ چین‌ و در بسیاری‌ رستوران‌‌ها می‌توان منوی مربوط به گوشت این حیوانات را دید.

البته هنوز آزمایش‌‌های‌ علمی‌، خطرناک‌ بودن‌ قطعی‌ مصرف‌ این‌ حیوانات‌ را در چین‌ ثابت‌ نکرده است، ولی کار خرید و فروش‌ موش‌‌های‌ وحشی‌ در بازار حیوانات‌ شهر گوانگ‌‌جو رونق‌ دارد.
موش‌ها به طور سنتی یکی از غذاهای محبوب در جنوب چین هستند و عده‌ای معتقدند که گوشت آن بسیار مغذی‌تر از گوشت خوک یا مرغ است. قیمت هر موش بین 40 تا 50 یوان (5 تا 6 دلار) است.

البته در مدتی که من در بیجینگ هستم هنوز مغازه ی فروش گوشت موش ندیده ام اما فروشگاه گوشت سگ وگربه در پکن  وجود دارد.




تاریخ : دوشنبه 86/5/1 | 6:47 عصر | نویسنده : یونا | نظر


  • عیسی زاده
  • نوکیا اس ام اس
  • ضایعات